Granični poremećaj i svijet kaosa

listopad 28, 2015

Granični poremećaj i svijet kaosa

 

 

Marin Držić, naš veliki književnik, u svojim djelima spominje dvije vrste ljudi. To su ljudi – “na zbilj” i ljudi – “nahvao”.

Ovi su prvi iskreni, otvorena srca, dok su drugi skloni lažima, skrivaju se iza maske, licemjerni su. Prvi traže odgovor na pitanje – Tko si ti?, dok se drugi pitaju – Što si ti?. U tom smislu možemo reći da prvi svijet vide srcem, a drugi samo – očima. Vjerujemo da je u ljudima “nazbilj” i u ljudima “nahvao” Držić prepoznao dvije razine organizacije našeg sebstva, a koje postoje u ljudima otkada je i svijeta.

S jedne strane, čovjek se može odrediti kao simbol u svijetu drugih simbola, kao slika u svijetu drugih slika. Na toj se razini on poistovjećuje s time kako izgleda u očima drugih ljudi, postaje ono što drugi u njemu vide. Njegovo je sebstvo tada svedeno na sliku, simbol, ponašanje. Prema tome, kada spominjemo ljude “nahvao”, tada govorimo o simboličkoj razini organizacije iskustva.

S druge strane, čovjek se može odrediti i putem vlastitih osjećaja i doživljaja. On se tada poistovjećuje s osjećajima koje u njemu pokreću drugi ljudi i svijet. Njegovo sebstvo tada nije simbol za druge, već je ispunjeno vlastitim željama, ambicijama, inicijativom i voljom. U tom slučaju, sebstvo postaje ono što mi želimo od svijeta i što želimo sa svijetom učiniti. (Filozof Franz Brentano to naziva – intencionalnost, do realnog dolazimo putem naše namjere, intencije.) Ljudi koji sebe doživljavaju kao živo tijelo ispunjeno stvarnim osjećajima, to su ljudi “nazbilj”, prema Marinu Držiću.

A što je s onima koji se ne mogu poistovjetiti ni s jednom, ni s drugom razinom? S onima koji se ne drže ni za svijet mrtvih simbola, ni za svijet živih ljudi?

Oni obitavaju u rascjepu, pukotini između dva svijeta, između svijeta simbola i svijeta ljudskog tijela. Kako se nemaju za što uhvatiti, njihovo je stanje izrazito neugodno. Veoma je teško neprestano biti na korak od raspada, fragmentacije.

Ova se, treća, razina organizacije iskustva naziva još i granični poremećaj ili borderline.

 

Teorija kaosa

 



Nastavak ovog teksta dostupan je članovima Udruge za psihologiju sebstva.  


Za informacije oko članstva pišite na: empatija@vip.hr

 

Psihologija umjetnosti , , , , ,