Bijes i vrijeme – Peter Sloterdijk

studeni 30, 2017

Bijes i vrijeme – Peter Sloterdijk

 

 

 

Sve počinje bijesom, na početku je svega – bijes!

Srdžba je riječ kojom počinje najstarije europsko književno djelo, Homerova Ilijada – “Srdžbu mi, boginjo, pjevaj Ahileja, Peleju sina!”
Ahilej, najveći antički junak, ljut je zbog nepravde i mora ju odmah ispraviti. Na bojnom polju Troje on je neustrašiv, ubija desetke, stotine, tisuće vojnika! Snagu mu daje ponos, srdžba ga odvaja od robova, slugu i gomile koja ponosa nema. Ponos, to svjetlo bogova, daje Ahileju takvu snagu i moć da se okreće i protiv bogova samih. Takvog osvajača Grčka više neće vidjeti.

Tih dana filozof Platon ponire u dubine ljudske duše, nastoji otkriti što je pokreće. Ljudsku dušu, kaže Platon, čine tri dijela: Logos – središte razuma i mudrosti, Eros – središte gladi i žudnje, i Thymos – središte ponosa i srdžbe. Ljudska je duša cjelovita kada je u ravnoteži tih triju sila – sile Logosa, koji je u potrazi za istinom, Erosa koji je gladan užitka, i Thymosa koji je odlučan, temperamentan, ljutit. Po Platonu, Thymos se udružuje s Logosom kako bi zaustavio Eros koji srlja u užitak, koji troši, koji je povodljiv.

Nikoga u Grčkoj Thymos ne prožima toliko kao Ahileja, zato je bogovima najdraži i najbliži. Da mu sudbina oduzme Thymos, postao bi sličan slugama i robovima, nepravda ga više ne bi smetala, odustao bi od borbe. Takav Ahilej više nije junak, slab je, izgubljen, više ga i nema. To više nije Ahilej, to je depresija kojoj nema lijeka.

No pitamo se, gdje smo mi danas, koji to dio ljudske psihe upravlja našim raspoloženjem? Zašto nismo sretni, odakle toliko depresije oko nas? Peter Sloterdijk, poznati njemački filozof, tvrdi kako je prije dvije tisuće godina društvo krenulo u pogrešnom smjeru, zanemarilo Thymos, a u prvi plan postavilo Eros i Logos. I danas uglavnom mislimo kako je život sukob Logosa i Erosa, srca i razuma. Thymos, potreba da osvajamo, borimo se i ponosimo se time, davno je potisnuta. Što je kapitalizam drugo nego potreba da se troši, da se povodi za načelom užitka, Erosa. Tako se danas radi šesnaest sati dnevno kako bi se kupilo nepotrebno, a tko ne radi ili ne troši dovoljno mora biti depresivan. Gdje je nestao Ahilej i njegov Thymos, zašto se nitko ne buni protiv nepravde, tema je ovog članka.

 



Nastavak ovog teksta dostupan je članovima Udruge za psihologiju sebstva.  


Za informacije oko članstva pišite na: empatija@vip.hr

 

Existing Users Log In
   
Filozofija u psihologiji , , , ,